Kasırga Neden Türkiye’de Görülmez? Kayseri’de Başlayan Sessiz Bir Merakın Hikâyesi
Merhaba Seheryeli ziyaretçileri! Günümüzün konusu: “En çok kasırga olan ülke neresidir”. Hazırsanız başlayalım!
Bir Gün Gökyüzüne Bakıp Başlayan O Soru
Kayseri’de rüzgâr bazen öyle bir eser ki, insan kendini küçük bir dünyanın ortasında unutulmuş gibi hisseder. O gün de öyle bir gündü. Gökyüzü açık ama tuhaf bir gerginlik vardı. Sanki hava, bir şey söyleyecek ama kelimeleri bulamıyordu.
Elimde eski bir defter, banka oturmuşum. Defterin kenarları kıvrılmış, sayfalar güneşten solmuş. Yazıyorum: “Kasırga neden Türkiye’de görülmez?”
Bu soruyu yazarken aslında sadece meteorolojiyi merak etmiyorum. İçimde başka bir şey var. Bir tür eksiklik hissi. Sanki dünyanın başka yerlerinde yaşanan büyük, dramatik şeyler bizden esirgenmiş gibi. Biraz hayal kırıklığı, biraz da garip bir kıskançlık.
Çünkü filmlerde gördüğüm kasırgalar hep çok “gerçek” geliyor. Dev dönen bulutlar, evleri yutan rüzgârlar, gökyüzünün karardığı anlar… Ve ben Kayseri’de sadece kuru bir rüzgâr hissediyorum. Güçlü ama hikâyesiz.
Çocukken Başlayan Fırtına Hayali
Küçükken fırtına olduğunda cam kenarına otururdum. Annem “yaklaşma” derdi, ben daha çok yaklaşırdım. Rüzgârın sesi bana hep bir çağrı gibi gelirdi. Sanki dışarıda bir şeyler oluyordu ve ben davet edilmemiştim.
O zamanlar kasırgayı hiç bilmezdim ama kelimeyi duyduğumda içimde bir şey kıpırdardı. “Kasırga” dediğinde sanki dünya başka bir forma geçiyordu.
Bir gün televizyon açıkken haberlerde Amerika’daki büyük bir kasırgayı göstermişlerdi. Bir çocuk gibi büyülenmiştim. Ama aynı anda içimde bir boşluk oluşmuştu.
“Bizde neden yok?”
O soruyu o yaşta sormamıştım belki ama hissetmiştim.
Yıllar sonra Kayseri’de o banka otururken aynı soru geri geldi.
Kasırga neden Türkiye’de görülmez?
Gökyüzü ile Aramda Açık Kalan Mesafe
Kayseri’nin gökyüzü geniştir. Ama bu genişlik bazen insanı özgür değil, yalnız hissettirir. Sanki gökyüzü çok şey biliyor ama anlatmıyor.
Defterime yazıyorum:
“Belki de bazı şeyler sadece belirli yerlerde olur. Belki kasırgalar bizim coğrafyamıza uğramak istemiyordur.”
Sonra gülüyorum kendime. Çünkü bu düşünce biraz çocukça. Ama içten içe gerçek bir merak taşıyor.
Aslında işin bilimsel tarafı var. Ama ben o gün bilimden çok hislerimin peşindeyim. Yine de aklımın bir köşesi fısıldıyor:
Kasırgalar sıcak okyanuslardan doğar. Türkiye’nin çevresinde o şartlar yoktur.
Ama bu cümle bile içimdeki hayal kırıklığını tam kapatmıyor.
Çünkü mesele sadece “neden olmadığı” değil. Mesele, olmamasının bende yarattığı o garip eksiklik.
Bir Arkadaşla Gece Konuşması
O akşam bir arkadaşım aradı. Konu yine hiçbir şey.
“Ne yapıyorsun?” dedi.
“Kasırga düşünüyorum,” dedim.
Bir saniye sessizlik oldu.
“Sen iyi misin?”
“İyiyim. Sadece… neden bizde kasırga yok diye düşündüm.”
Güldü.
“Kayseri’de kasırga olsa zaten Kayseri kalmaz.”
Bu cümleye güldüm ama içimde bir şey kırılmadı değil. Çünkü doğruydu. Ama yine de içimde bir çocuk itiraz etti:
“Keşke olsaydı da görseydik.”
Sonra ikimiz de sustuk. Sessizlik uzadı. O sessizlikte sanki iki farklı dünya vardı: biri gerçekler, biri hayaller.
Kasırgaların Doğduğu Yer ve Bizim Sessiz Coğrafyamız
Sonra eve gidince biraz araştırdım. Bu sefer gerçekten merakım büyümüştü.
Kasırgalar, sıcak denizlerin üzerinde doğuyormuş. Okyanusların yüzeyi çok ısındığında, hava yükselir, sistem döner, güçlenir… ve dev bir enerjiye dönüşür.
Türkiye’ye bakıyorum.
Bizim denizlerimiz var ama o “okyanus sıcaklığı” yok. O dev enerji döngüsü burada oluşmuyor. Atmosfer aynı şekilde beslenmiyor. Rüzgâr var, fırtına var ama o dev dönen yapı yok.
Bunu öğrendiğimde içimde garip bir sakinlik oluştu.
Sanki biri bana şunu demiş gibi:
“Bazı hikâyeler senin coğrafyanda yazılmaz.”
Ama aynı anda hafif bir hayal kırıklığı da hissettim. Çünkü ben o hikâyeyi görmek istemiştim.
Bir Yaz Akşamı ve İçimdeki Boşluk
Bir yaz akşamıydı. Kayseri’de hava hafif serinlemişti. Sokakta yürürken insanların gündelik telaşlarını izliyordum. Kimse gökyüzüne bakmıyordu.
Ben baktım.
Ve düşündüm.
Kasırga neden Türkiye’de görülmez?
Belki de mesele sadece doğa değil, insanın beklentisi. Büyük olaylar görmek istiyoruz. Gökyüzünün bize hikâye anlatmasını bekliyoruz.
Ama burada hikâyeler daha sessiz yazılıyor.
Bir çocuğun bisiklet sesi, bir annenin balkon silmesi, bir sokak lambasının titrek ışığı…
Kasırga yok ama hayat var.
Ve bu düşünce beni hem rahatlatıyor hem de biraz üzüyor.
İçimdeki Çocuk ve Bilim Arasında Kalan Çizgi
Bazen kendimi ikiye bölünmüş gibi hissediyorum.
Bir tarafım diyor ki:
“Gerçekleri bil. Kasırga burada olmaz çünkü koşullar uygun değil.”
Diğer tarafım ise şunu söylüyor:
“Peki ya olsaydı?”
İşte o “ya olsaydı” kısmı beni büyütüyor.
Çünkü hayal gücü orada başlıyor. Ve ben en çok o kısmı seviyorum.
Ama aynı zamanda içimde bir yetişkin var. Sessizce hesap yapıyor. Coğrafya, sıcaklık, basınç, okyanus döngüsü…
İki tarafım da haklı gibi ama biri daha çok hissediyor, diğeri daha çok açıklıyor.
Fırtına Olmayan Bir Şehirde Fırtına Aramak
Bir gün yine dışarı çıktım. Rüzgâr biraz sertti. Saçlarımı dağıttı. Bir an durdum.
“Bu mu?” dedim içimden.
Kendime güldüm.
Çünkü aslında aradığım şey sadece bir doğa olayı değildi. Bir tür yoğunluktu. Bir şeyin kontrol dışına çıkması, gökyüzünün bağırması, dünyanın kendini unutması…
Ama Kayseri daha çok sakin bir anlatıcı gibi. Bağırmıyor, fısıldıyor.
Ve belki de bu yüzden onu anlamak zor oluyor.
Kasırga Neden Türkiye’de Görülmez? Sorusunun İçimdeki Cevabı
Tavsiye Ettiğimiz İçerik: El işareti çekmek ne anlama gelir ?
Artık biliyorum: kasırgalar sıcak okyanusların, sürekli dönen enerji sistemlerinin, belirli atmosfer koşullarının ürünü. Türkiye’nin coğrafyası bu büyük döngüyü üretmiyor.
Ama içimde başka bir cevap daha var.
Belki de bazı yerler kasırga için değil, başka tür hikâyeler için var.
Bizde rüzgâr daha kısa esiyor ama daha çok anı bırakıyor. Fırtına büyümüyor ama insanın içinde kalıyor.
Ben yine de bazen gökyüzüne bakıyorum. İçimde küçük bir umutla:
“Belki bir gün…”
Sonra kendime gülüyorum.
Çünkü biliyorum, mesele kasırganın olup olmaması değil. Mesele benim neyi aradığım.
Ve ben hâlâ arıyorum.
Seheryeli sayfamızı ziyaret ettiğiniz için teşekkürler. “En çok kasırga olan ülke neresidir” hakkındaki düşüncelerinizi bizimle paylaşın!